"יהיה פה הרבה יותר גרוע"

תקופה ארוכה שרעש המטוסים מעל קרית חיים מפר את שלוות התושבים. תלונות שנשלחו לעירייה לא נענו, לכן החליטו התושבים לבדוק בעצמם. הבדיקות העלו כי המטוסים אינם טסים בנתיבים או הגובה שלהם, והרעש? מעל התקן. באיגוד ערים החליטו רק השבוע להציב מכשירים למדידת רעש

זה לא סוד שרעש המטוסים מעל קרית חיים גבר בחודשים האחרונים, בעקבות העברת פעילות התעופה של שדה דב שנסגר בחודש יולי, וזה עוד כלום, לעומת מה שעתיד לבוא, כשדה התעופה בהרצליה יעביר את פעילותו לחיפה, בהתאם להסכם שחתמה ראש העיר עינת קליש עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'.

נתנאל ממן המתגורר בצד המערבי של קרית חיים, נהנה עד הקיץ האחרון מגינה שקטה וציוץ ציפורים, אבל במהלך אוגוסט האחרון הבחין בריבוי רעש מטוסים.

מטוב בשמי קרית חיים
צילום: עצמי

"התחלתי להרגיש רעש מאוד חזק ושינוי של מטוסים, משהו שלא היה עד היום, מטוסים שטסים בתדירות מאוד צפופה, אחת לחמש או עשר דקות עובר מטוס מעל הקריה, ולא משנה באיזה מקום בקריה, בים, ברחוב או בבית, שמעתי. גדלתי בקרית חיים והבנתי שמשהו השתנה והחלטתי לבדוק מה השינוי. קראתי על ההסכם של קליש וסמוטריץ' להעביר את התעופה מהרצליה לחיפה והייתה לי הרגשה שאולי זו הסיבה, אבל כשראיתי שזה לא מפסיק והמטוסים ממש עוברים מעל הראש שלנו, התחלתי לפנות לכל מיני גורמים".

מה שממן לא ידע עדיין, הוא שפעילי ציבור וקהילה בקרית חיים, חקרו ובדקו את העניין מכל זווית אפשרית. מתי גולני ושני רוט קפון, יחד עם חברות המועצה סופי נקש והילה לאופר, נפגשו עם מנהל שדה התעופה וכתבו מכתבים לכל גורם אפשרי בדרישה לטיפול. גולני ונקש אף עשו מעקב אחרי המטוסים, המסלולים וסוגי המטוסים. "בשלב מסוים נעמדתי במרפסת לתעד את המטוסים וזה היה מטורף", מספר מתי גולני, "היו מצבים שכל כמה דקות עבר מטוס. אחר כך, יחד עם סופי נקש ומוטי בליצבלאו, קפצנו לשדה התעופה ונפגשנו עם המנהל. אמרנו שיש פה כמה בעיות, גם הטיסות המסחריות שפתאום גברו, הטיסות של הפייפרים שעושים רעש, כי הם עושים מעלינו את הנסיקות והצלילות שעושה את הרעש. שאלנו אם המטוסים גברו בגלל שהעבירו את הטיסות והוא אמר שלא. הוא אמר שאם יש מטוס שטס נמוך אז שנרשום את המספר שלו ונדווח לרשות התעבורה האווירית. לגבי התדירות הוא אמר שאפשר לקבל נתונים מרשות התעופה".

החליט לחקור. גולני
צילום: עצמי

גולני החליט להיכנס לעובי הקורה ולחקור. "הסתכלתי על המפות ורואה שנתיבי הטיסה לא תואמים למה שקורה לנו מעל הראש", אמר גולני. "יש מפה מאוד ברורה שאומרת איך הם אמורים לטוס בשעות האימונים שנמצא באפק והם בכלל לא אמורים לטוס מעל הקריה, אבל בפועל, הם ממריאים ומיד נכנסים מעל הקריה, לאורך שדרות דגניה. שמתי לב שהם טסים מעל הראש שלנו ללא קשר לנתיבים, הם מקצרים את הדרך. גיליתי גם שלטיסות האזרחיות יש מפה אחרת והן די טסים על הנתיבים של המפה, קצת סטו הצידה. הם אמורים לעבור מעל אזור התעשייה של קרית חיים ובמקום זה, הם סוטים חצי קילומטרים צפונה ועוברים מעל הבתים".

אחרי שגילה את הנתונים לגבי נתיבי המטוסים וגובה הטיסות, פנה גולני לבדוק את נושא הרעש, על פי ההגדרות למפגעי הרעש. כשאיגוד ערים הגיב לאחת הפניות ואמר שיתארגן לבדוק את הרעש, החליט גולני לרכוש מכשיר מדידה ולהתחיל למדוד. אם 60 דציבלים זה מטרד ומעל 70 דציבלים זה מזיק, גולני מדד בין 70 ל-80 דציבלים שזה נחשב לרעש חזק.

כשנאספו נתונים אלה הוחלט לשלוח מכתבים למנכ"ל משרד התחבורה, לרשות התעופה ולרשות התעופה האזרחית, עליו חתמו גולני, נקש, קפון, לאופר, בליצבלאו ויוסי לפיד.

סגירת שדה דב העלתה את מספר המטוסים

בינתיים ממן החליט לפנות למנהל דף הפייסבוק של קליש וקיבל תשובה אוטומטית עם כתובת מייל לראש העיר. הוא ניסח מכתב ושלח פעם ועוד פעם, אך לא קיבל שום התייחסות. "כשראיתי שלא קיבלתי שום יחס, כתבתי לפניות הציבור וגם ללשכת ראש העיר, אבל אין קול ואין עונה. התחלתי לדבר עם אנשים בקריה, שכנים וחברים, שאלתי מה קורה וראיתי שגם ברשת אנשים מתרעמים. הבנתי שחברת המועצה הילה לאופר העלתה שאילתה בנושא, שתידון במועצת העיר בשבוע הבא, וכשהיא שלחה את השאילתה, התחלתי לקבל תשובות, אבל גם בהן אין שקיפות לציבור", אומר ממן.

התשובה הראשונה שהתקבלה הייתה מסגן מנהל אגף איכות השירות ופניות הציבור בעיריית חיפה יוסי כהן שכתב לממן כי פנייתו הועברה לרכז מניעת רעש באיגוד ערים. "נמסר כי מסיורים שנערכו במקום אין שינוי בפרוזדורי נחיתה והמראה. ייתכן והורגש עומס של התקופה בה התקבלה תלונתך והדבר אינו חריג", כתב כהן.

כל שעות היום. מטוס מעל קרית חיים
צילום: עצמי

יום למחרת קיבל ממן מייל תשובה מרכז הרעש באיגוד ערים, יוסי אלעזר: "לאחר בדיקות מול שדה התעופה ורשות התעופה האזרחית, עולה כי סגירת שדה דב היא שהעלתה את מספר המטוסים בשדה התעופה חיפה", כתב אלעזר מאיגוד ערים.

עוד הגדיל לעשות וכתב לממן, כי ברצונו לבצע מדידות לרעש המטוסים בקרית חיים, כדי לדעת מה המצב באזור לעומת המלצות המשרד להגנת הסביבה בנושא. אלעזר אף ביקש אנשים שיהיו מוכנים שמדידות הרעש יתבצעו במרפסת או בגג ביתם.

"יש הבדל בין התשובות של העירייה לתשובות של איגוד ערים, אז אין כאן אמת אחת ולא הגיוני שהעירייה לא מודעת לשינוי כזה גדול, ואם כן, למה לא לעדכן? על כל שטות הם מעדכנים בדף הפייסבוק, על כל ציור קיר בחיפה, אז על נושא כזה הם לא אומרים כלום? הם צריכים להיות בצד של התושבים ואם יש מפגעים של רעש לפעול. התגובה של העירייה שמדובר במשהו נקודתי זה לטמון את הראש בחול, או שיש להם אינטרס להסתיר מהציבור ואין מצב להסתיר את זה, זה יתפוצץ".

לדברי ממן, ככל שנכנס יותר לעובי הנושא, גילה שבכל הקריות יש אנשים שנפגעים מהרעש הזה, החל מתושבי קרית מוצקין איתם דיבר ועד תושבי קרית בנימין. "זה קדימון למה שהולך להיות וגם המצב הנוכחי הוא נוראי, צריך לראות איך אפשר למזער את הנזקים. התכתבתי עם אנשים מקריות אחרות, שזכו לראש עיר איתו יכולים לדבר ישירות והם צריכים להתאגד ולהתנגד לזה. אני חושב ששדה תעופה הוא גזר דין לכל ישוב, ושדה תעופה מעל קרית חיים יחסל אותה".

מאיגוד ערים נמסר בתגובה: "האחראי על מטרדי רעש באיגוד שוחח עם מנהל שדה התעופה. מתשובתו עלה כי בשדה התעופה פועלים בין השאר: אופק צילום אווירי, לימודי טיסה, טיסות סדירות לאילת (מאז סגירת שדה דב, עלה מספר הטיסות של "ישראייר"). במסגרת הבדיקות נמצא כי שעות הפעילות של השדה הן רק בשעות היום. בנוסף, נעשתה פנייה לרשות תעופה אזרחית, לבדיקת נתיבי הטיסה המותרים למטוסים שבשדה התעופה. מתשובתם עלה כי לאחר פינוי שדה דב, חברת אופק ומפעילים נוספים עברו לחיפה ולכן כמות הטיסות וסדרי גודל המטוסים גדלו. באשר לנתיבי הטיסה המותרים נמסר, כי קיימים נתיבי טיסה אשר יוצאים ונכנסים לחיפה ועוברים מעל לקריות. כאשר יש נתיב משדה חיפה לכיוון נקודת גלעם, אשר בנתיב זה המטוסים מטפסים לגובה 1500 רגל (בטיפוס המטוס מייצר יותר רעש), ונתיב חוזר מכיוון עכו וטיסות באזור ההקפה של חיפה. האיגוד פועל לטפל במטרד ובוחן בכל הכלים העומדים לרשותו את הדרכים למזער את המפגע לטובת תושבי האזור".

מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

אודות הילה מלמד

אולי יעניין אותך גם?

סודות האומנות של ביאנה

ביאנה גרץ, רק בת 21 וכבר אשת עסקים המחזיקה בתעודת הכשרה של מומחית בינלאומית ובבעלותה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.