"בזבוז לעולם המוזיקה"

לפני כשלושה חודשים נפטרה בטי פניאס מקרית ים, מוזיקאית מחוננת שלא הספיקה לפרסם את השירים שכתבה והלחינה. עכשיו מחפשים בני המשפחה, את האומן שירים את הכפפה ויפרסם את שיריה

לורד פניאס מקרית ים יש בקשה אחת, להנציח את המוזיקה של בתה בטי, שנפטרה לפני כשלושה חודשים. בטי פניאס, בת 47 במותה סבלה מבעיות בריאותיות שונות, ביניהן גם עודף משקל, מה שמנע ממנה לממש את הכישרון המוזיקלי שלה עד הסוף. שלושה חודשים אחרי מותה, מבקשת אמה, שהחומרים המוזיקליים של הבת שלה יגיעו למוזיקאי שישתמש במוזיקה שיצרה, וכך היא תונצח. "בטי היא בזבוז לעולם המוזיקה", אומרת פניאס.

מוזיקאית מחוננת. בטי פניאס ז"ל
צילום: עצמי

פניאס ז"ל נולדה וגדלה בקרית ים, הכישרון המוזיקלי שלה צץ כבר כשהייתה ילדה קטנה. "יום אחד, כשהייתה בת חמש, חזרה בטי מהגן והתחילה לנגן בפסנתר שהיה לנו בבית. היא ניגנה את המנגינה של יונתן הקטן והופתענו מאוד. רצינו לשלוח אותה ללמוד נגינה, אך היא לא רצתה. היא החלה לנגן לבד ובגיל עשר התחילה לכתוב. היא הייתה כותבת ברכות לבני המשפחה. היה לה כישרון יוצא דופן, היא הייתה כותבת מאמרים על החיים, התחילה לכתוב סיפור בהמשכים, הברכות שלה היו מיוחדות מאוד עם חרוזים, היא כתבה שירים לילדים. היא הייתה ילדה לא רגילה מכל הבחינות, מיוחדת מאוד".
פניאס הצליחה ללמד את עצמה לנגן על פסנתר והכל משמיעה מוזיקלית אבסולוטית שהייתה לה. כשבגרה, החלה לכתוב ולהלחין שירים, אך לא הספיקה למצוא מי שישיר אותם ולכן הקליטה אותם בעצמה. חלק מהעובדה שלא פרצה בעצמה, היה חוסר הביטחון בנוגע למשקל העודף שלה.

"לדבר על בטי בלשון עבר זה קצת לא נתפס", אמרה השבוע בת דודתה ענבל קוסר, אי אפשר לסכם אותה, היו בה כל כך הרבה רבדים, כל כך הרבה דברים שמאפיינים אותה, זיכרונות, סיפורים, בדיחות. יותר מכל היא הייתה חברה, כזו שידענו שאפשר לסמוך עליה, אשת סוד. כל אחד שהיה מגיע אליה היה מתאהב בצחוק המתגלגל בהומור השנון בטוב הלב, ובמוסיקה שלה. לפעמים חטפנו ממנה, מוכרחה להודות שבצדק כי האמת הייתה נר לרגליה, לטוב ולרע. ידענו שאם נרצה לשמוע תשובה כנה, נפנה אליה".

סעדה אותה עד היום האחרון. בטי (מימין) ואמה ורד פניאס
צילום: עצמי

קוסר זוכרת זמנים שמחים יותר עם בת דודתה, זיכרונות שיישארו איתה לעד, בעיקר מהמוזיקה שלה. "את הימים שהיא חשפה בפנינו שירים חדשים, אזכור במיוחד.  אותה, על הפסנתר מכה בו בלי פחד ועוצמות. אהבנו לשמוע אותה שרה, חיכינו כל כך להחלמה שלה, להפיץ את המוזיקה והטוב שלה. אמא שלה מנסה בכל כוחה לשלוח שירים שלה, להם היא קראה 'הילדים שלי' ומחכה לזה שירים את הכפפה. הכל מוכן. מילים, לחן, חסר רק מבצע. הלוואי שנוכל לקיים. כל כך מגיע לה שהשירים האלה יושמעו. אני רואה אותה בעיני רוחי, יושבת מול פסנתר כנף, מנגנת ושרה, ככה אני רוצה לזכור אותה".

מסתבר שהשנים האחרונות היו קשות לפניאס. לדברי אמה, היא מיעטה לצאת מהבית ומצבה הבריאותי התדרדר בשנתיים האחרונות. "במשך חמש שנים היא לא יצאה מהבית, כל מה שעסקה בו בשנים האחרונות עד למותה היו הלחנים והשירים שלה", סיפרה פניאס. "את הכל היא השאירה לנו. חלק מהשירים מולחנים וחלקם לא. המטרה שלי היא להנציח את בטי דרך המוזיקה שהיא יצרה, שאומנים מפורסמים ישירו את השירים שלה".

פיסלה, ציירה וכתבה. פסלים של פניאס
צילום: עצמי

הסיבה העיקרית שגרמה לבטי לא לצאת מהבית בשנים האחרונות, היה גם מות כלבתה האהובה. "במשך 11 שנים הייתה לבטי כלבה ועצם הירידה עם הכלבה החוצה, הייתה גורמת לה לצאת מהבית. הכלבה הייתה אהבת חייה וכשהיא מתה, מצבה של בטי התדרדר, היא הפסיקה לצאת מהבית. היא כבר לא ראתה טעם לצאת מהבית, בשביל הכלבה היא הייתה עושה הכל וכשהכלבה מתה, היא התעסקה רק במוזיקה".
לפני שנה מצבה החמיר, בעוד אמה מטפלת וסועדת אותה עד ליום מותה. "בשנתיים האחרונות עד למותה היא כבר לא יכלה לתפקד, לפני כן היא הייתה עצמאית ומסתדרת לבד, אבל כשמצבה הגופני התדרדר, עברתי לגור אצלה בבית, טיפלתי בה וסעדתי אותה. עד עכשיו הייתי עסוקה באבל עליה, עכשיו אני מתרכזת בלהוציא את כל החומרים והיצירות שלה, היא ציירה ופיסלה, המוזיקה הייתה אצלה בנשמה. אני חולמת שמישהו ינציח אותה דרך היצירות שלה. לפני שהיא נפטרה שירי מימון התעניינה בשיר שבטי כתבה, אך זה נשאר פתוח".

עד שימצא מי שירים את הכפפה, נשארו לבני משפחתה וחבריה זיכרונות רבים מימים יפים יותר. "אני מתנחמת בזה שהיא נחה, ללא כאבים, ללא  עצב, ללא חוסר אונים", אמרה קוסר. "היא אמרה לנו: 'אני לא שייכת לכאן יותר. הגוף הזה לא שלי, המחלה הזאת היא לא אני, החיים האלה, הם לא החיים שלי'".

הקשיבו לה. תמימה
מילים ולחן: בטי פניאס ז"ל

אודות בת-אל הרמן

אולי יעניין אותך גם?

מירי צור- לעצב את החלום שלך

מעצבת הפנים מירי צור, היא דוגמא מוחשית לרפורמה והחדשנות המובאת בימים אלו בעולם עיצוב הפנים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *