חמש עובדות על רעלת הריון

רעלת הריון היא אומנם אינה תופעה נפוצה, אך בהחלט כדאי לדעת מהי התסמונת הזו וכיצד היא משפיעה על האם והילוד. הכרות של תסמיני התופעה וההשפעות שלה עשויה בסופו של דבר להציל חיים. אין צורך להיבהל למשמע השם רעלת הריון משום שבאמצעות זיהוי מוקדם ניתן בהחלט למנוע את הידרדרות המצב.

מהי רעלת הריון?

כאמור, מדובר בתופעה נדירה אך יחד עם זאת היא אחד הגורמים המרכזיים למקרי מוות של נשים בהריון. על אף שמה של התסמונת אין מדובר כלל בהרעלה של האם כתוצאה מההיריון. עד היום רופאים טרם הצליחו לפענח מהו הגורם לתופעה אך למרבה המזל הם יודעים כיצד לזהות את תסמיניה וכיצד לטפל בה.

שני התסמינים המרכזיים של רעלת הריון הם לחץ דם גבוה והופעת חלבון בשתן אשר מחייבים בדיקת מידית עם הופעתם במטרה לשלול או לאשר האם האישה אכן לוקה בתסמונת זו. ישנם כמובן תסמינים נוספים המתלווים לתסמינים המרכזיים כמו: כאב ראש, נוזלים בריאות, עלייה חדה במשקל וקשיי ראייה. הדרך היחידה להירפא לחלוטין מרעלת הריון היא לידה.

מספר עובדות שכדאי לדעת על רעלת הריון

רעלת הריון תופיע במרבית המקרים בשלב מאוחר של ההריון באופן יחסי. לעיתים רחוקות התסמינים יחלו בשבוע העשרים להריון, אך לרוב הם מופיעים בסביבות שלושים וארבעה שבועות. במקרים נדירים עוד יותר עלולים להופיע תסמינים תוך ארבעים ושמונה שעות לאחר הלידה, אך אלו יחלפו תוך מספר שבועות לאחר מכן.

נהוג לחלק את התופעה לשני שלבים: רעלת הריון קלה ורעלת הריון חמורה. רעלת הריון קלה מאופיינת בתסמינים כמו לחץ דם גם שאינו עולה על מאה שישים, שלוש מאות מיליגרם של חלבון בשתן אשר נאסף במהלך יממה. רעלת הריון קלה לרוב אינה מאופיינת בסימפטומים נוספים, אם כי הם עלולים להופיע ברמה ראשונית בלבד.

רעלת הריון חמורה תתבטא בלחץ דם גבוה ממאה שישים, חלבון בשתן אשר עולה על חמש גרם במתן שתן ותסמינים חמורים כמו: בצקות בחלקים שונים בגוף, כאבים בבטן העליונה, הפרעות בראייה ואף פיגור בגדילת העובר. בשלב זה יתכן ויאלצו הרופאים ליילד את התינוק בשלב מוקדם כדי למנוע הידרדרות נוספת. לעיתים עלולות להתפתח תופעות נוספות כתוצאה מרעלת ההריון כמו אנמיה חמורה ואקלמפסיה שגורמת לפרכוסים ואובדן הכרה.

אומנם רוב התסמינים של רעלת הריון מופיעים אצל האם, אך התופעה עשויה להשפיע על העובר גם כן במקרים חמורים. ההשפעה הנפוצה ביותר היא עיכוב בגדילת העובר זאת בשל התכווצות כלי הדם אצל האם אשר מונעים הזנה תקינה ואספקת דם אל התינוק.

לא ניתן לקבוע לפני ההריון האם האישה עשויה ללקות בתופעה, אך היום ידוע שישנן דמוגרפיות אשר מועדות לכך יותר. הסיכון ללקות ברעלת הריון יעלה כאשר מדובר בהריון באישה צעירה או באישה אשר גילה עולה על שלושים וחמש. נשים אפריקאיות גם הן נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח רעלת. דמוגרפיות נוספות הן נשים בעלות עודף משקל ניכר, מי שחוותה רעלת הריון במהלך ההריון הקודם והיסטוריה משפחתית. 

ישנן מספר דרכים לטפל ברעלת הריון אשר לרוב נקבעות על פי חומרת התסמונת, שלב ההריון ומצבם הבריאותי של האם והתינוק. במקרים של רעלת הריון קלה לרוב תידרש השגחה בלבד תוך ביצוע בדיקות קפדניות כדי לפקח על התפתחות התופעה ומתן תרופות להורדת לחץ הדם. רעלת הריון חמורה לעומת זאת לרוב תטופל על ידי זירוז הלידה, מתן תרופות להורדת לחץ הדם כמו גם תרופות אשר יסייעו למנוע פרכוסים.

אודות כתב מקומי

אולי יעניין אותך גם?

מתנות יוקרתיות – מארזי השוקולד לאירועים מושלמים

שוקולד פרלינים מהווה חלק מהאמנות של עולם השוקולד. מארזי פרלינים הפכו לסמל של יוקרה בכל …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *