לעשות את ההבדל

שי הרשקוביץ עזב עבודה בטוחה כדי להמציא את הסטארט אפ הגדול הבא. לאחרונה, אחרי חמש שנים, הצליח לגייס מיליון וחצי דולרים לטובת פיתוח מוצר שיקל על האלרגנים לאבחן מה מגישים להם בצלחת. הכי גאווה מקומית

חברת אלרגרד בע"מ הצליחה לגייס לאחרונה מיליון וחצי דולרים, לטובת פיתוח מוצר חדשני ויחיד בתחום האלרגיות. מי שעומד בראש החברה, המנכ"ל שי הרשקוביץ, הוא סיפור הצלחה קרייתי לכל הדעות. הרשקוביץ, במקור מקרית ביאליק, העדיף לעזוב עבודה מסודרת רק כדי להמציא סטארט אפ שיעשה את ההבדל, שישנה משהו.

תמיד קרייתי. הרשקוביץ
צילום: גלעד זק"ש

הרשקוביץ (41) נולד וגדל בקרית מוצקין, אך בגיל 16 עברה המשפחה לקרית ביאליק. "להיות קרייתי זה לכל החיים", הוא אומר. את הקריות עזב לכרמיאל כשלמד באורט בראודה וכשעבד בחברת טבע גר ליד כפר סבא, אחר כך עבר למגדל העמק והעבודה לקחה אותו ליוקנעם, אבל להרשקוביץ זה לא משנה. "אם שואלים אותי מאיפה אני, תמיד אני אומר שאני קרייתי".

הוא עבד כמהנדס בחברת טאוורס סמי קונדקטורס בעבודה מסודרת, שרוב האנשים היו שומרים עד הפנסיה, אבל לו היה קשה. בנקודה מסוימת הרגיש שהוא לא יכול יותר להיות במסגרת ולפני מספר שנים עזב לטובת הלא נודע.

הוא ניסה את מזלו בכמה סטארט אפים שלא התרוממו, עד שבתחילת 2017, נמצא הרעיון הבסיסי. יחד עם השותף שלו נרשמו לתחרות סטארט אפ וזכו במקום הראשון. הסטארט אפ הוא חיישן אישי, אותו כל אדם יכול להוציא מהתיק או מהכיס, כדי לסרוק את האוכל שמגישים לו, בעבודה, במסעדה, במטוס או בקולנוע, ולדעת אם יש לו במנה הזו משהו שמסכן את חייו.

זה לא סוד שבשנים האחרונות מורגשת עלייה במספר האנשים האלרגנים בעולם, הנתונים מדברים על עלייה של 50 אחוזים. "הצ'יפ שלנו מנתח את האדים שיוצאים מהמנה, כלומר, שאני לא צריך לקחת דוגמאות מהאוכל ולהכניס למכשיר. מעבר לזה שבמכשיר הכי מתקדם בעולם, הבדיקה עולה 8 פאונד, יותר מהארוחה. בקונספט שלנו אנחנו מחפשים חומרים שונים לגמרי ובצורה הזו אנחנו יכולים לגלות גם מיליגרמים בודדים של האלרגן ותוך 20 שניות חצי דקה מתקבלת תוצאה".

צ'יפ שיקל על הארלגנים
צילום הדמיה: טופורסי בע"מ

לפני כשנה זכה הסטארט אפ של הרשקוביץ בפרס החדשנות במזון, שהגדיר את החברה, כהכי חדשנית בתחום המזון, מטעם פורטל החדשנות וואטס נקסט. לדברי הרשקוביץ, בשל העובדה שמדובר מוצר רפואי שלא נוגע בגוף האדם, הוא לא מצריך אישורים, אבל יחד עם זאת, בשל הטכנולוגיה הגבוהה, הם מעוניינים לקבל את אישורי מנהל התרופות.

המכשיר עצמו צפוי לצאת לקראת שנת 2020 ובינתיים, הוא צובר פרסים. ממש לאחרונה הצליחה החברה לגייס מיליון וחצי דולרים לטובת פיתוח המוצר. סיבוב ההשקעה צלח בסיוע של קרן CoShare, קרן ישראלית של משקיעים פרטיים מהארץ וארצות הברית, בליווי של קרן eHealth Ventures  ותמיכה משמעותית מהרשות לחדשנות.
"עדיין יש התעניינות מאוד גדולה מחברות שונות בארה"ב", אומר הרשקוביץ, "כרגע אנחנו בשלב המחקר ופיתוח, ויהיה לנו מוצר תוך שנה וחצי. הכסף שגייסנו מאפשר פעילות של פיתוח טכנולוגי במעבדה".

האב טיפוס הראשוני מיועד לגילוי בוטנים, אחד האלרגנים הנפוצים והמסוכנים בעולם המערבי. כרגע החברה עמלה על פיתוח סנסור כימי, שידע לזהות את הכימיה באוויר ברמה המולקולרית. "אחרי שזיהיתי צורך גדול בקרב אנשים שיש להם אלרגיות למזון, לדעת אם במנה שמגישים להם יש מזון שמסכן אותם. עד היום כל החברות עבדו על אותו עיקרון של זיהוי האלרגן. חיפשנו גישה אחרת לזיהוי האלרגן שמעורר את האלרגיה, זיהנו חומרים שלא נמצאים בפאזה המוצקה, אלא באוויר, מזהים חותמת כימית ספציפית במזון שרוצים לזהות, ולא על ידי לקיחת דגימה מהמזון", אומר הרשקוביץ.

גיוס הכסף להמשך המחקר ופיתוח חייב את חברת אלרגרד לעמוד בסטנדרטים גבוהים. "התחלנו לעבוד בחממה טכנולוגית, שמתמקדת בתחום של בריאות דיגיטלית והשותפה היא מכבי שירותי בריאות. גייסתי צוות, הקמנו מעבדה ואחרי כמה חודשים הצלחנו להראות שהדבר הזה אפשרי, ובעל יכולת של גילוי פחות ממיליגרם. יש לנו שלוחה בארה"ב במרילנד, שמנהל לנו את הפיתוח והכניסה לשוק האמריקאי. אנחנו עורכים המון ניסויים, זה מוצר שהוא מדיקל אינבייס וחשוב שהמוצר יתן תוצאות טובות ומוחלטות. לוקח הרבה זמן לפתח אותו. אנחנו עוסקים בכימיה ומוליכים למחצה ובינה מלאכותית, שיא הקידמה". לדברי הרשקוביץ, מעבר לעובדה שלמשקיעים חשוב שיהיה מוצר מבטיח, חשוב להם לדעת שגם היזם מחויב ומבין את המודל העסקי הנכון. "המשקיעים בוחנים את היזם והצוות ואם באמת מדובר במוצר חדשני, אם יש הסתכלות שונה על הבעיה. האתגר המרכזי מבחינת החברה היה להראות שזה אפשרי. ההסתכלות היא לא רק כחברה המפתחת סנסור, אלא רחבה, לשינוי תפיסת נושא האלרגיה. המטרה היא שילד שיש לו אלרגיה ירגיש נוח לעבוד עם הסנסור, שהמשתמש ישתמש בכיף, לשנות את חוויה של נושא האלרגיות. ויש כוונה גם להנגיש את המוצר מבחינת המחיר והנראות".



אודות בת-אל הרמן

אולי יעניין אותך גם?

גל הרמן

גל הרמן השם החם של עולם הקידום הדיגיטלי ממשיך להפתיע ובדרך לכבוש את עולם הכדורגל

הוא כבש את עולם הפרסום הדיגיטלי בסערה כאשר הקים את חברת TGMEDIA לבניית אתרים, קידום …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *