סקר אור ירוק: נהגי הצפון הם האלימים ביותר

בשנים האחרונות מוצף הציבור בסרטונים הרבים שמתפרסמים בחדשות וברשתות החברתיות ובהם הכבישים עמוסים באלימות פיזית ומילולית, מקרים של קטטות באמצע כבישים מרכזיים, רכבים החוסמים כלי רכב אחרים באופן מכוון ואפילו סרטונים שבהם רואים נסיעה בנשקים שלופים וכל זאת תוך סיכון משתמשי הדרך והפיכת הכביש למפחיד ומסוכן עוד יותר. בשפה האנגלית מוכרת התופעה בשם RODA RAGE.

סקר חדש של עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות", חושף כי:56 אחוזים מתושבי הצפון נתקלו השנה באירוע של קטטה בכביש. 86 אחוזים מתושבי הצפון נתקלו השנה באלימות מילולית ותנועות מאיימות בכביש, 17 אחוזים מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים. 93 אחוזים מתושבי הצפון נתקלו השנה בנהג שצופר באגרסיביות מכוונת, 29 אחוזים מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים. 91 אחוזים מתושבי הצפון נתקלו השנה בנהג שמסנוור רכבים אחרים, 28 אחוזים מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "האלימות שבחברה הישראלית מגיעה גם לכביש ומסכנת את החיים של כולנו. הגברת האכיפה בכבישים באמצעות הגדלת מספר השוטרים וניידות התנועה יוכלו לעשות את ההבדל ולצמצם את אירועי האלימות וההתנהגויות העברייניות בכבישים. מעבר לחשש האישי מההתנהגות האלימה, נהיגה עצבנית ובריונית מגבירה את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים ובשל כך חייבים לחזק את משטרת התנועה בניידות ובשוטרים נוספים. רק באופן הזה ניתן יהיה להרתיע את אותם נהגים אלימים מלנהוג בפראות ולסכן את החיים של כולנו בדרכים".

תושבי הצפון גם נתקלו בהכי הרבה קטטות בכביש בשנה האחרונה: 56 אחוזים מתושבי הצפון נתקלו השנה באירוע של קטטה בכביש. 86 אחוזים מתושבי הצפון נתקלו השנה באלימות מילולית ותנועות מאיימות בכביש, 17 אחוזים מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים. 96 אחוזים מתושבי הצפון נתקלו השנה בנהג שחותך ונצמד, 43 אחוזים מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.

מחקרים בעולם הראו קשר ישיר בין התנהגות אלימה להגדלת הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. נהגים החשים כעס, מדווחים על מעשים פזיזים ומסוכנים בכביש כמו אי-שמירת מרחק, מהירות מופרזת ונהיגה פחות יציבה. נהגים אלו יהיו מעורבים בתאונות דרכים בשיעור כפול מנהגים שאינם חשים כעס בזמן נהיגה. מחקר אמריקאי אחר מעריך כי הכעס והאגרסיביות משחקים תפקידים ראשיים ביותר ממחצית מתאונות הדרכים הקטלניות ביותר באמריקה.

ישנן מספר סיבות להתנהגות אגרסיבית בכביש: נהגים רבים נמצאים על הכביש בזמן שמלווה אותם תחושת כעס ועצבנות ממקרים שקורים לפני הנהיגה או במהלכה. רגשות אלו מסכנים את הימצאות הנהג על הכביש והופכות אותו לאגרסיבי ואימפולסיבי יותר. סיבה נוספת לסכנה היא תנאי הדרך. מצבים שכיחים כוללים פקקי תנועה, עיכובים באור אדום ועבירות המבוצעות על ידי אחרים הגורמות לעיכוב בתנועה. כל אלו ואחרים גורמים לנהג להרגיש עצבנות, כעס וזעם, המעלים את  סיכוייו להיות מעורב בתאונת דרכים באופן משמעותי.

המחקר בוצע באמצע חודש יוני 2019 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 504 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4 אחוז.

אודות דורון גולן

אולי יעניין אותך גם?

יש חשמל באוויר בכל פעם שמביטים בה, הכירו את קיה נירו החדשה

https://youtu.be/MzKEaBpZ8XI תשכחו מכל מה שהכרתם, היא הולכת לשבור לכם את הלב בשנת 2016 קיה נירו …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *