"אין מי שיפצה אותי"

המחאה שפרצה השבוע ושיתקה את המטרופולין והמדינה כולה השבוע, גרמה לאינספור נזקים כלכליים, החל מבעלי עסקים ועד לתשתיות, אך בהגדרת הביטוח, אין סעיף שמכסה נזקים בעקבות הפגנות

אחרי כמה ימים של הפגנות מחאה של יוצאי אתיופיה, שחלקן היו אלימות ביותר וכללו וונדליזם קשה נגד רכוש פרטי וציבורי, מתפנים כעת כל הגופים לערוך אומדן של היקף הנזקים הכלכליים הישירים והעקיפים. הנתונים המלאים טרם ברורים, אך מדובר במיליוני שקלים, החל מאובדן שעות עבודה ועד לנזק לרכוש. גם בהיבט המקומי, הנזק היה בלתי מבוטל, עסקים שלא עבדו בימי המחאה, כבישים ורכוש שהושחת, שלא לדבר על הנזקים האישיים שגרמו לכל אחד במטרופולין חיפה, בשל פקקי הענק שנמשכו שעות.

כבר ביום שני השבוע, החל משעות הבוקר המוקדמות נסגר הציר המרכזי של שדרות ההסתדרות, שמחבר את אזור הקריות והצפון אל חיפה וזמן קצר לאחר מכן נסגר גם כביש 22. הדבר הוביל מיידית לסגירת הצירים המקושרים אליהם מכל הקריות ולמעשה תנועת כלי הרכב שותקה לחלוטין.

העסקים היו ריקים. אח"י אילת השבוע צילום: דורון גולן

ההשלכות על המשק האזרחי היו מיידיות. עובדים שלא הצליחו להגיע למקומות עבודה, סחורה שלא סופקה לעסקים, פגיעה בכושר הייצור, בזבוז של שעות עבודה בעמידה בפקקים אינסופיים וכמובן קהל צרכנים שהעדיף להישאר בבית, מאשר להסתכן ולהגיע למרכזי קניות ובתי עסק.

הנזקים הכלכליים למשק המקומי נראו בעיקר ברחוב אח"י אילת בקרית חיים, בשדרות גושן בקרית מוצקין וברחוב חלוצי התעשייה, בו ממוקמים בתי העסק הגדולים ומפעלי תעשייה.

כבר ביום שני בערב ואל תוך יום שלישי, קיבלו הפגנות נופך של אלימות ובנוסף על סגירת צירי תנועה והימנעות אזרחים מלהגיע לעסקים, גרמו ההפגנות לנזק כבד לרכוש, החל מפחי אשפה שהושלכו לרחובות, הצתות של רכוש, שבירת רכוש, גרימת נזק לרכוש ציבורי כמו עמודי תאורה ומודעות, הצתת רכב וגרימת נזק לרכבים ועוד מעשי וונדליזם שסימנו למשטרה כי הגיע הזמן לנקוט ביד קשה יותר כלפי המפגינים האלימים על מנת למנוע את המשך מעשי הוונדליזם. ההפגנות השפיעו גם על כוחות הביטחון וההצלה שתגברו את הכוחות בשטח בכוח אדם ובציוד בהיקף של מאות אלפי שקלים.

המחאות בצומת שיתקו את הצירים (צילום: דורון גולן)

בעלי עסקים בצירים שספגו את הפגיעה כלכלי, חוששים לדבר בגלוי שמא יתקלו בפעולות נקם. ר', בעל עסק בשדרות גושן בקרית מוצקין אומר: "מאז שני בבוקר אני יושב כמעט לבד בעסק. חוץ משלושה או ארבעה לקוחות שגרים קרוב, לא נכנס לפה אף לקוח. העסק שלי מגלגל סכומים יפים של כסף כל יום, אבל בימים שני ושלישי כל מה שעשיתי היה להמתין ללקוחות שלא הגיעו. עם כל הכבוד להפגנות, ברגע שיש פגיעה כלכלית באנשים שלא קשורים, זה מתחיל להוות בעיה. אני צריך לשלם משכורות וכל יום שלא מגיעים לקוחות משפיע על העסק שלי".

בעל עסק נוסף ברחוב אח"י אילת בקרית חיים אומר: "ביום שני השבוע לא ידענו שההפגנות יהיו כאלו אלימות. היינו אופטימיים, שתוך כמה שעות החיים יחזרו לסדרם והלקוחות יבואו, אבל זה רק החריף וכל היום הייתי מחוסר עבודה. ביום שלישי חשבתי שיהיה יותר רגוע ואז התברר לי שעוד יום עבודה ירד לטמיון והפסדתי המון כסף. אין מי שיפצה אותי כי אף חברת ביטוח או גוף ממשלתי לא מפצה על אובדן הכנסות בגלל הפגנות".

מורה לנהיגה מהקריות סיפר: "יש לי תלמידים מהעדה האתיופית ומעולם לא עניין אותי את מי אני מלמד. אבל במשך יומיים ביטלתי שיעורים להמון תלמידים ברחבי הקריות, כי פשוט לא יכולתי להגיע אליהם. לי נגרם נזק כלכלי ולתלמידים נגרם נזק, כי הם חייבים לעמוד במכסה של שיעורי נהיגה ודבר כזה דוחה את המועד של המבחן שלהם. למזלי הם הבינו את המצב ואני מקווה שלא ייגרם להם עיכוב בהמשך הלימודים".

חסמו את כל נתיבי הנסיעה. שדרות ההסתדרות השבוע
צילום: דורון גולן

מס רכוש מפצה אזרחים על נזקים שנגרמו ממעשי איבה או פעולות מלחמה ומעשה אלימות שנובע מהסכסוך הישראלי-ערבי. לכן, אין זכות פיצויים בגלל הפגנות של אזרחים. מי שנפגע ורוצה לקבל פיצויים יכול להגיש תביעה נגד הפוגע. מי שנפגע צריך להגיש תלונה במשטרה ולקוות שהמשטרה תאתר את הפוגע ואז לבקש את פרטי הפוגע ולהגיש נגדו תביעה. תהליך שמלכתחילה אינו בר ביצוע והסיכוי לקבל פיצויים על הנזק אינו מציאותי.

לשכת המסחר והתעשייה במחוז חיפה והצפון וההסתדרות במרחב חיפה מסרו כי אין ביכולתם למסור אומדנים של הנזקים הכלכליים בטענה שאין ברשותם את הנתונים המלאים. עם זאת, שלא לציטוט, נמסר כי הם מעדיפים שלא להתייחס לעניין על מנת שלא ליצור רושם שהם מתנגדים למחאת העדה האתיופית. עם זאת, אומדנים ראשוניים טוענים כי בימים שני ושלישי השבוע נגרמו נזקים כלכליים ישירים של עשרות מיליוני שקלים למשק. החל מעובדים שלא הגיעו למקומות עבודה, פגיעה בתפוקה במקומות עבודה, סגירת עסקים, ירידה בהכנסות לעצמאים, מורי נהיגה, נהגי מוניות ותחבורה ציבורית שהושבתו מעבודה, נזק לרכוש ציבורי כמו עמודי חשמל ותאורה שהוצתו ואפילו עצים שהוצתו על ידי המפגינים.

האומדנים הראשונים טוענים לנזק כלכלי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים שבהם נכללים גם שיקום הנזקים לרכוש שנפגע, פינוי וניקוי האשפה ושאריות השריפות ועלויות שעות עבודה של אנשי כוחות הביטחון וההצלה. כמו כן נדרשת עכשיו עבודת שיקום למערכות רמזורים, תאורה ותשתית שניזוקו במהלך ההפגנות.

אודות דורון גולן

אולי יעניין אותך גם?

ניקיון ואחזקת בנייני מגורים – שמירה על איכות החיים

ניקיון ואחזקת בנייני מגורים הם שני אלמנטים מרכזיים שהופכים את המקום שבו אנו חיים למקום …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *