החבר דב / ביקורת קולנוע

"היימן מצליח לגרום לכל אדם לאהוב קצת יותר את חבר הכנסת שרבים אהבו לשנוא"

"החבר דב" הוא סרטו הדוקומנטרי החדש של ברק היימן, המתעד את חבר הכנסת לשעבר דב חנין, שאף על פי היותו חבר כנסת שנוי במחלוקת בגלל דעותיו הפוליטיות, זכה לקבל את "אות אביר איכות השלטון" כבר בשנת 2010 על שלל החוקים שחוקק ושנים רבות לפני שפרש ממשכן הכנסת. בניגוד מוחלט לחוסר היציבות השלטונית בארץ בעשור האחרון, ולאור העובדה שאף ממשלה לא סיימה את זמן כהונתה על פי חוק, אלא התפרקה לפני הזמן, הצליח חנין באותו העשור בדיוק להעביר למעלה ממאה חוקים שחתומים על שמו, מספר מרשים מאוד לכל הדעות.

הסרט נפתח בסצנה שבה רואים את חנין בביתו ושומעים את היימן מסביר מה גרם לו להחליט לתעד את חנין, עוד בטרם הפך לנבחר ציבור. סרט דוקומנטרי, בשונה מכתבה חדשותית, לא מחויב בהצגה אובייקטיבית של אובייקט הסרט, את זה יאמר לכם כל סטודנט לתקשורת בשנה א'.

היימן שיכול היה להראות רק נרטיב אחד, בחר להציג ולהשמיע לא מעט מהביקורות שנאמרו נגד חנין לאורך השנים, אך יחד עם זאת, מצליח היימן בדרכו הנפלאה, לגרום לכל אדם שיצפה בסרט להבין ולאהוב קצת יותר את חבר הכנסת שרבים אהבו לשנוא. למרות כל הבורות והמהמורות שיש ביצירת סרט נפיץ שכזה, הצליח היימן לענות על חלק גדול מהשאלות, שרצות לכל אדם בראש כשהוא שומע את השם דב חנין. 

שלב השאלות. חנין והיימן
צילום: עצמי

חנין שנולד וגדל בתל אביב לזוג הורים אידיאליסטיים, ינק את החיידק החברתי אקטיביסטי עוד משד אמו. בסרט ניתן לראות אותו כנער וכאיש בוגר, כאדם מן השורה שעולה על אוטובוס וכחבר כנסת שמסתובב ברכב עם נהגת, כיהודי שמכבד ערבים וכישראלי שנמנע משירת התקווה. בדיוק כמו בכל ספר טוב, גיבור הסרט הוא לא דמות שטוחה ומשעממת, אלא אדם בעל עמוד שדרה חזק, שיודע להסביר את דעותיו בצורה ברורה ולא מתנצלת. את כל זה, הבין כל מי שראה את הפרומו המוצלח שיצא כמה שבועות לפני שהסרט יצא לאקרנים.  בפרומו ניתן לראות שורה ארוכה של חברי כנסת, מכל הצדדים במפה הפוליטית בארץ וכולם מדברים על דב חנין מבלי לציין את שמו.

ביום ראשון הוקרן הסרט בסינמטק בחיפה, לאחריו התקיימה שיחה פתוחה עם דב חנין וברק היימן, שענו על שלל שאלות מקהל הצופים שגדש את האולם עד אפס מקום. היימן סיפר, שאומנם אורך הסרט עומד על 75 דקות, אבל לחדר העריכות הוא נכנס עם 490 שעות של חומר גלם, מתוכן היה צריך לבחור בפינצטה את הנקודות בהן בחר להתמקד, מתוך מפעל חייו של איש אחד שתרם רבות לחברה. משימה לא פשוטה כלל וכלל. חנין סיפר שהציע להיימן לשווק את המיזם כסדרה של 490 פרקים במקום כסרט, וצחוק גדול סחף את האולם. התשובה הזו התקבלה לשאלה של בחור צעיר מהקהל, שניסה להבין, אם בין שלל המאבקים שחנין לקח בהם חלק פעיל, היו גם מאבקים סביבתיים הקשורים לתושבי חיפה ולבעיית זיהום האוויר הקשה באזור. לאורך השיחה נשאלו שאלות רבות מאנשים שונים בגילאים שונים ועם השקפות עולם שונות. החשוב הוא שהשיח היה מעורר מחשבה, מכבד ומכיל אף על פי ולמרות הסוגיות הנפיצות שהסרט הציג. בקהל ישבו בין היתר, ח"כ איימן עודה ואשתו שהגיעו להקרנה המיוחדת.

בשונה מסרטים דוקומנטריים רבים, שהפרסום שלהם נדחק לא פעם לשולי מדורי התרבות ונחשבים לחלק מנישה, שפונה בעיקר למיטיבי לכת, הסרט מסתמן כהצלחה גדולה כבר עכשיו. הסרט שוזר בתוכו את המציאות המורכבת של החיים בארץ ישראל, מתוך נקודת מבט של אדם אופטימי שלא מכיר את המילה ייאוש ולא נשאב לפסיביות ואדישות, שמהווה חלק גדול מהבסיס לסכנה של קיום חברה דמוקרטית. רבים הסרטים הדוקומנטריים שנעשים בארץ, אך מעטים הסרטים שמצליחים לקרב לבבות, לחבר בין בני אדם ולגשר על פערים גדולים. היימן, בסרט זה, הצליח בכל שלושת הסעיפים.

ההקרנה הבאה בסינמטק חיפה תתקיים ב 23.7.  

אודות חגית פורטל

אולי יעניין אותך גם?

ואולי כל מה שאנחנו צריכים עכשיו זה סטנדאפ עם אסף יצחקי ללא צנזורות?

מה באמת אתם צריכים כרגע? נדמה שלפתוח את מהדורות החדשות בחודשים האחרונים הפך עבור מרבית …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *