הצילו, השפתיים יבשות

עונת המעבר כבר פה, איך יודעים? כי אתם לא מעזים לצאת בלי שפתון. אנשי מקצוע עונים על השאלות, למה השפתיים מתייבשות ואיך בוחרים תכשיר שיתאים לכם ויטפל בבעיה

יובש בשפתיים הוא תופעה שכיחה בעונת המעבר, כאשר מזג האוויר הופך יבש והלחות יורדת. פגעי האקלים יחד עם המבנה הפיזיולוגי של השפתיים, הופכים אותן לאיבר רגיש ומועד להיפגע מיובש ומסדקים. הגורם ליובש טמון כאמור במבנה הפיזיולוגי של הרקמות בשפתיים. כידוע, עור הפנים שלנו מכוסה כולו בשכבה עבה יחסית של תאים, שתפקידם להגן על השכבות הפנימיות, אולם מבנה העור בשפתיים שונה בתכלית, הוא דק משמעותית מזה של עור הפנים וככזה אין בכוחו לאטום לחלוטין את הממברנה הרירית הפגיעה שמתחתיו.

שפתון של אליזבת ארדן. 150 שקלים
צילום: יח"צ

הוסיפו על זה את העובדה שבשפתיים שלנו יש כמות מזערית של בלוטות שומן ואין כלל בלוטת זיעה ומסיבות אלו אובדן המים בהן גבוה לעין שיעור מהעור בפנים. ואפרופו מים, כשבגוף קיים מחסור בנוזלים, מסתבר שהוא נאלץ "למשוך" מים מהעור כדי להמשיך ולתחזק את המערכות באופן תקין, ואז כשהעור המיובש מופיע הוא מגיח בדמות יובש בקרקפת, בפנים, וכמובן בשפתיים.

למעשה אחת הסיבות העיקריות להופעת היובש בשפתיים, נובעת מהנזק שגורמות קרני השמש. בעניין זה אולי תתפלאו לדעת, אך דווקא השפה התחתונה היא זו החשופה יותר לשמש ולכן היא גם נפגעת יותר מחברתה העליונה. מסיבה זו יש כמובן צורך מובהק למרוח את השפתיים בשפתון עם מקדם הגנה כשלושים דקות לפני החשיפה לשמש ושלושים דקות לאחר החשיפה.

שפתון של סוריפקס למניעת יובש ופצעי קור
50 שקלים בסופארם (צילום: יח"צ)

פעמים רבות כשמופיע היובש בשפתיים ובמטרה לשמור על הלחות שבהן, אנו נוטים ללקק אותן. באופן פרדוקסלי, דווקא הליקוק והרוק הם בעוכריה של השפה ונחשבים לגורם משמעותי בכל הקשור לתופעת היובש. הרוק, למעשה שוחק ופוגע בשכבה הדקה של העור המכסה את השפתיים ולאחר שהוא מתנדף הוא מותיר אותן יבשות. "חשוב להימנע מליקוק השפתיים. הליקוק אמנם מרגיע אותן באותו הרגע, אך לטווח הארוך הוא מחמיר את המצב, וזאת כיוון ששכבת הרוק המכסה את השפתיים מתאדה במהירות ומגבירה את קצב התייבשות העור. הדרך הטובה והנכונה לשמירה על לחות השפתיים, תעשה ע"י מריחת שפתון טיפולי, בעל מסנן קרינה, לעיתים תכופות במשך היום", קובע ד"ר דב סטמפלר, מומחה ברפואת עור ומין ויועץ למותג הדרמו קוסמטיקה דוקטור עור.

ננסי ירחי, מנהלת הקשרים הרפואיים במותגי הדרמו-קוסמטיקה לה רוש פוזה ו-וישי, מוסיפה כי לשפתונים רגילים שאינם מכילים מסנן קרינה אין כל ערך ממשי, והיא עצמה ממליצה להימנע מגימיקים שיווקים. "יש היום מגוון רב של תכשירים המכילים תמציות טבעיות, טעמים וצבעים, שהיצרנים מוסיפים כדי להעלות את האטרקטיביות של המוצרים. המוצרים הללו עשויים לגרום לתגובה אלרגית, לגירוי ולהחמרה ביובש השפתיים, ולכן מומלץ לגשת לבית המרקחת ולהתייעץ", אומרת ירחי.

סטאר דאסט של מאג'יריי 59 שקלים אצל קוסמטיקאיות מורשות (צילום יח"צ)

בחירת תכשיר טיפולי לשפתיים אינה משימה פשוטה. בבואם לרכוש תכשיר שכזה מומלץ בהחלט להימנע ממוצרים המכילים רכיבים הידועים כמי שבכוחם לעורר גירויים בעור, כמו פפרמינט, מנטול, קמפור ומרכיבי בישום באופן כללי. זו בדיוק המקום לנפץ מיתוס, יש מי שטוענים כי תכשירי הבאלם המבוססים על שמנים מינרליים כמו וזלין גורמים לייבוש השפתיים ואף מזיקים לעור וממכרים. לשיטתם הם טוענים כי השמן המינרלי והפטרולטום (וזלין) נגזרים מנפט גולמי (פטרולטום) המשמש בתעשייה כנוזל בתהליכי חיתוך מתכת.

האומנם? זה כמובן תלוי את מי שואלים. כצפוי הגורמים האקולוגים, סבורים שהשמנים הללו עשויים להזיק לעור ביצירת שכבת שמן שחונקת אותו. אולם מנגד ישנם מחקרים אחרים המלמדים כי הנתון האמור שגוי ומטעה. השמן המינרלי והפטרולטום נחשבים לבטוחים מאוד בתחום הקוסמטיקה.

"אין שום דבר ממכר בשימוש בשפתוני באלם", פוסקת ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור. "אני בהחלט ממליצה להסתובב עם שפתון טוב דרך קבע, להשתמש בו מספר פעמים ביום ולא לחשוש. שפתונים טובים שמכילים לחות, כמו פלקסיטול, לובלו, וזלין או ד"ר עור, אינם ממכרים. הם מכילים חומרים שומניים שמונעים מהמים לברוח מהשפתיים".

באלם בטעם קוקה קולה לליפסמקר. 15 שקלים בפארמים
(צילום: יח"צ)

אז בעוד שלשימוש בשפתונים ובגלוסים שמור מקום של כבוד בשגרת הטיפוח היומית שהרי דווקא הבאלם טרם הצליח להשתלב בפנתיאון של תכשירי הטיפוח. יש לומר ביושר כי התכשיר האמור עשה כברת דרך ארוכה ביותר מאז ימיו האנרכוניסטים כמשחת וזלין, דרך שפתונים בסיסיים ששווקו באריזת פלסטיק, ועד לתכשירים עכשוויים בעלי תכונות ריפוי, גוון ומקדמי ההגנה. היום אפילו מוצעים בשוק באלמים המתאימים לשימוש רב תכליתי גם סביב העור העדין באזור העיניים ובכנפות האף.

בנוסף, לפגעי השפתיים היבשות והסדוקות, עונת המעבר משמשת פעמים רבות גם כזרז להופעתם של "פצעי קור". ההבדלים בין הטמפרטורות והחשיפה לשמש מעוררים את ווירוס ההרפס סימפלקס מתרדמתו המבורכת ואז הוא מתפרץ על השפתיים כאוסף של שלפוחיות דואבות.

"התפרצויות של פצעי קור נוטות לקרות בעת שינויי מזג אוויר, מציין שביט פרגמן, רוקח אחראי ומנהל מחלקת הרוקחות בחברת כמיפל. "עונות המעבר המלוות בשינוי של קור או יובש קיצון, יוצרות תנאים להתפרצותם, אך לא בהכרח. בעונות המעבר רצוי להסתייע במוצר מונע התפרצות וכמובן לקצר את הטיפול באם הוא מתפרץ".

אודות כתב מקומי

אולי יעניין אותך גם?

מתכונים טבעוניים שאתם חייבים לנסות

התפיסה המיושנת שאנשים הבחרו באורח חיים טבעוני, אינם יכולים ליהנות ממגוון מאכלים וטעמים, כבר חלפה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *