צעיר שחזר מניגריה, אושפז ברמב"ם ואובחן כחולה מלריה

רופאי רמב"ם מזהירים: "אסור להפסיק את הטיפול המונע במהלך השהות במדינות בהן הטפיל נפוץ"

במשך כמה חודשים שהה ג', צעיר בשנות ה-20 לחייו, בניגריה שבמערב אפריקה. לאחרונה שב לארץ ובימים האחרונים חש ברע. בביקור במיון רמב"ם נמצא כי הוא חלה במלריה, כאשר הטפיל תקף את מערכות גופו ופגע בכבד ובתאי הדם שלו. "הצעיר החליט במהלך השהות שלו בניגריה להפסיק את הטיפול המונע", מסביר ד"ר עמי נויברגר, מנהל מרפאת חיסונים למטיילים ברמב"ם ורופא בכיר ביחידה למחלות זיהומיות, "בהיעדר הגנה תרופתית, הוא נדבק במחלה שאצלנו כבר לא קיימת אבל נחשבת למאוד נפוצה באזור הזה של אפריקה".

עם קבלת האבחון, אושפז הצעיר באחת המחלקות הפנימיות ברמב"ם וקיבל טיפול מתאים. על פי רופאיו, הוא בתהליך החלמה ומצבו משתפר בהדרגה. "הסיכוי להדבק במלריה במערב אפריקה הוא גבוה מאוד ואף עולה בשנתיים-שלוש האחרונות", אומר ד"ר נויברגר.

ד"ר נויברגר, טיפול תרופתי למלריה יעיל.
צילום: הקריה הרפואית רמב"ם.

 

לפני מספר חודשים אושפזה ברמב"ם יסמין עשת, צעירה ממשגב שבצפון, לאחר שחזרה מטיול בגאנה לשם נסעה במסגרת פרויקט TEN. עקב רגישות לכדורים שנטלה במסגרת הטיפול המונע למלריה, היא הפסיקה את השימוש בהם. כאשר המשיכה לטייל באפריקה החל מצבה הרפואי להידרדר. בדיעבד הסתבר שחלתה במלריה, ומכיוון שהמשיכה לשהות באפריקה לא אובחנה בזמן ולא קיבלה טיפול מתאים. עקב מצבה הרפואי החליטה לשוב לארץ, ובהגיעה לרמב"ם קיבלה טיפול שהציל את חייה.

בפוסט שהעלתה לאחרונה לפייסבוק, מגוללת עשת את שאירע לה ומפצירה במטיילים הנוסעים לאזורים מועדים ליטול את הכדורים ולהגן על בריאותם, "אני לא מאחלת לאף אחד לחוות את השבועיים הסיוטיים שחוויתי. החיים שלכם שווים יותר. ישראלים אוהבים להסתמך על זה שיהיה בסדר, אבל לפעמים רק לסמוך על המזל זה לא מספיק".

"הטיפול המונע הוא יעיל ויש לקחת אותו באופן רציף כל עוד שוהים באזור", מסכם ד"ר נויברגר ומוסיף, "ישנן כמה וכמה אפשרויות טיפול תרופתי, הנותנות מענה גם עבור אלו שאלרגיים לתרופות הנפוצות יותר. אין כאן קיצורי דרך. מלריה יכולה בקלות להסתבך ולהפוך למצב מסכן חיים, במיוחד כאשר שוהים במדינות בהן מערכות הבריאות לא מתקדמות במיוחד"

אודות בת-אל הרמן

אולי יעניין אותך גם?

מימוש זכויות אי ספיקת כליות

מידע על מימוש זכויות והחזרי מס לחולים באי ספיקת כליות

בשנים האחרונות יותר ויותר חולים מאובחנים כסובלים ממחלות כליות שונות ובהם גם אי ספיקת כליות, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *